D-vitamin és meddőség

Vajon növelheti-e a megfelelő D-vitamin szint a teherbeesés valószínűségét? Mi sem gondoltuk, hogy ennyire számít, ezért összefoglaltam saját tapasztalatainkat és a legújabb kutatási eredményeket is.

2017. november 19. - GFL

Immáron nyolc éve folyamatosan meddőségi kivizsgálásokon és kezeléseken veszek részt, viszont a D-vitamin szintemmel nagyjából a 3. sikertelen lombik után kezdtünk el foglalkozni. No, ezt sem úgy, hogy az éppen kezelő Klinikán ajánlották volna, hanem valahogy pont akkor jelent meg Szendi Gábor több értekezése a D-vitamin fontosságáról, úgy általánosságban az egészségre nézve, valamint meddőséggel kapcsolatos fórumokon kezdték el mondogatni egymásnak a lányok, hogy érdemes ezt is nézetni.

pexels-photo-132730.jpeg

A jó tanácsok között láttam konkrétan leírva, hogy "a D-vitamin szint minimum 100 nmol/l legyen:-)", amikor gondoltam megnézetem az aktuális szintemet és a férjemét is.

Ez egyébként éppen egy nyár végén történt, tehát az ugyan irodai munkavégzés miatt nem eget rengetően sok, de mégis előforduló napozás hatására még inkább magasabbnak kellett volna lennie az értéknek. Nagy meglepetésünkre az én szintem mindössze 35 nmol/l lett, a férjemé, aki sokkal többet van napon és még néha a szolárium is becsúszik, is csak 75 volt. Ekkor kezdtünk a D-vitamin szintünkkel komolyabban foglalkozni és nem csak a termékenységi problémáink miatt. Valamint szintén ekkor tudtuk meg, hogy valójában több, mint vitaminról van szó, mivel csak orvostörténeti szempontból nevezhető vitaminnak, de inkább egy hormonról beszélünk, amely az egész szerv- és hormonrendszerünkre, valamint még az immunrendszerünkre is hat. 

Aztán elkezdtünk őrült módon D-vitamint szedni, viszont a szintünk csak mérsékelten emelkedett meg. Még mindig nem tudtam elérni a fórumokon oly sokszor emlegetett bűvös 100 nmol/l szintet, amit a meddőségi specialisták a sikeres lombik programokhoz javasolnak. Ekkor a következőket indítottuk el: egyrészt módszeresen többet voltam levegőn, hogy legalább valamivel több napsugárzás érjen, valamint beépítettük az étrendünkbe olyan ételek fogyasztását, amelyek növelhetik a szintet (csukamájolaj, szardínia, lazac, makréla, tonhal, tojás, gomba). Na persze ezek is csak akkor hatnak, ha a megfelelő változatot fogyasztja belőle az ember (p. vadlazac, erdei gomba vagy UV-val kezelt gomba...stb.), de legalább úgy érezhetjük, hogy mégiscsak tettünk valamit az ügy érdekében. Emellett pedig elkezdtünk étrend-kiegészítőt szedni

pexels-photo-236401.jpeg

Még ezután is csalódottan kaptuk meg a laboreredményünket, ezért mentünk tovább, hogy mivel tudnánk a leginkább elérni a kívánt szintet. Persze magunktól is rájöttünk, hogy felszívódási problémák állhatnak a háttérben, ezért egy természetgyógyászhoz fordultunk, aki bemérte, hogy mi az ideális beviteli forrás a számunkra, valamint tett még további javaslatokat, hogy mivel kombináljuk a szedését, hogy ténylegesen be tudjon épülni. Először kicsit szkeptikus voltam, mert érdekes módon mindkettőnknek az jött ki, hogy nekünk csepp formában érdemes bevinni a D-vitamint, és már megijedtem, hogy bizonyára egy számára preferált gyártó termékét szeretné nekünk ajánlani.

Emellett rávilágított a megfelelő magnézium szint vagy extra magnézium bevitel fontosságára is, mivel a magnézium aktiválja a sejtszintű enzimműködést, így azokét is, amelyek a D-vitamint metabolizálják. Ezért magnéziumot is elkezdtünk bevinni és mivel sejtettük, hogy ennek a felszívódása is gondba ütközhet, így bőrön keresztüli változatot alkalmaztunk (magnézium pehely, fürdővízben feloldva vagy magnézium olaj). Egyébként a szakértők azt mondják, hogy magnézium-oxidot nem szabad szedni, gyakorlatilag nincs hatása, mert nagyon kevés szívódik fel belőle. Érdemes megnézni a címkéket és magnézium taurátot, glicinátot, malátot, citrátot vagy glukonátot kell keresni a magasabb felszívódás miatt. 

Mindezek összességével mára rendeződött a D-vitamin szintünk és elértük a 100 nmol/l körüli értéket, így legalább ez már nem lehet akadály többé a gyerekvállalási terveinkben:-)

Nemrég egy tudományos cikkben (Medical News Today) olvastam egy kutatásról, amely során összefüggést találtak a mesterséges reprodukciós eljárások sikeressége és a D-vitamin szintek között. A kutatóorvosok szerint van lehetőség a jelenlegi 15-45%-os sikerrátákat emelni, méghozzá a D-vitamin szint helyreállításával. Ezt több megfigyelésre is alapozták, mint pl. arra, hogy a méhnyálkahártyában D-vitamin receptorokat és enzimeket találtak és sajnos az egereken végzett kísérletek is összefüggést mutattak az alacsony D-vitamin szint és a reproduktív szervek csökkent működése között.

Emellett a D-vitamin alacsony szintje kapcsolatban áll a terhességi magas vérnyomás, cukorbetegség kialakulásával és alacsony születési súlyt okozhat. De a férfiaknál is hat a sperma minőségére, illetve a tesztoszteron szintre. Ezeket tovább véve a Birmingham egyetem kutatói egy meta analízist végeztek 11 tanulmány elemzésével, amelyekben 2700 mesterséges reprodukcióban részt vevő nőt vizsgáltak. Minden vizsgálatba bevont személy vérvizsgálaton vett részt, amelyben az eredményeket három kategóriába sorolták: 75 nmol/l-től elegendőnek, 50 és 75 nmol/l között elégtelennek, 50 nmol/l alatt pedig kifejezetten alacsonynak kategorizálták a szinteket.

Az elemzés azt mutatta, hogy az elegendő szinttel rendelkezők (75+) egyharmaddal nagyobb eséllyel szülték meg gyermeküket, mint akiknek alacsony volt a szintjük. De ha a terhesség létrejöttét nézzük, az elegendő szinttel rendelkezőknél 46%-kal valószínűbb volt a klinikai terhesség kimutatása, illetve 34%-kal volt magasabb a pozitív terhességi teszt esélye. A vetélések nem mutattak összefüggést a D-vitamin szinttel. 

notebook-1840276_960_720.jpg

Természetesen a kutatók felhívják a figyelmet arra, hogy ez egy összesített elemzés eredménye, a biztosabb összefüggések feltárásához klinikai tesztekre van szükség. Valamint ne feledkezzünk meg arról sem, hogy körültekintően és egyénileg kell a bevitelt megállapítani az esetleges túladagolás elkerülése érdekében, mivel a túl magas szint miatt kalcium halmozódhat fel a szervezetben, ami károsíthatja a veséket és a szívet, valamint gyengítheti a csontokat. Erre mondjuk már szerencsére mások is gondoltak, épp ezért többen ajánlják a K2-vitaminnal való kiegészítést, ami támogatja a kalcium anyagcserét. 

Egy másik cikkben egy kiegészítő kutatás által szintén hasonló eredményeket taglalnak, kiemelve a D-vitamin méhfalban való jelenlétének szerepét. A D-vitamin receptora több női szervben is jelen van (petefészek, méh, méhnyálkahártya). Ezt a receptort termeli a méhnyálkahártya az embrió jelenlétére adott válaszként röviddel a beágyazódás előtt. Ez a kalcitriolnak nevezett receptor több gént is kontrollál, amelyek az embrió beágyazódásáért felelősek. A méh és a placenta tovább termeli ezt az anyagot a terhesség bekövetkezésekor és nagy szerepet játszik az immunsejtek rendezésében, hogy az esetleges fertőzések a terhesség veszélyeztetése nélkül leküzdhetők legyenek.

Gondoljunk tehát a D-vitamin szintünk ellenőrzésére és megfelelő szinten tartására, amely a jelek szerint támogatja a meddő párokat, hogy mégiscsak sikerrel járjanak a terhesség létrejöttében.

Sikeres babatervezést és babavárást kívánok minden érintettnek:-)

GFL

 

Forrás:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/320076.php

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28904494

http://uscfertility.org/fertility-treatments/vitamin-d-fertility/

https://www.tenyek-tevhitek.hu/magnezium-fontossaga-d-vitaminhoz.htm

Ha hasznosnak találtad, oszd meg ismerőseiddel is!

Legyél Te is a BabyForYou közösség tagja! Lájkold a Facebook oldalam és értesülj a meddőséggel kapcsolatos legújabb hírekről és tapasztalataimról! 

A bejegyzés trackback címe:

https://babyforyou.blog.hu/api/trackback/id/tr8813311767

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.